Muzica – un mod puternic de a transmite un mesaj care se adreseaza direct spiritului

Muzica diversa

muzica diversa

Muzica – un mod puternic de a transmite un mesaj care se adreseaza direct spiritului

La ora actuala, muzica este cea mai raspandita arta si – in aceasta calitate – ea reprezinta un mod puternic de a transmite un mesaj care se adreseaza direct spiritului. Este bine stiut ca muzica influenteaza starea de spirit si afectivitatea de baza a ascultatorului, pentru ca ea are efect de sugestie pe plan emotional. Prin repetare, muzica poate modela sentimente si influenta caracterul unei persoane. Acest lucru era cunoscut inca din vechime. Aristotel si Platon vorbesc despre modul incontestabil in care muzica poate influenta si modela caracterul unei persoane, cu efecte majore in plan social.

In prezent, asistam la un fenomen de amploare a consumului de produse muzicale, mai ales in randurile tineretului, prin facilitatile oferite de noile tehnologii. In acest context, nu putem sa nu ne intrebam cu ingrijorare daca nu cumva tratam aceasta chestiune (ce ascultam? cat ascultam? ce muzica preferam?) cu prea putina responsabilitate. Mai ales prin acceptarea tacita a proliferarii unor genuri muzicale care indeamna la superficialitate, exacerbarea instinctelor sexuale sau – mai rau – la violenta si distrugere.

Cum se explica aceasta mare putere de influentare a muzicii? Explicatia este simpla: muzica se adreseaza emotiilor si sentimentelor, care sunt general umane. Bariera lingvistica dispare, de aceea prin muzica se poate apela la un fel de limbaj universal prin care se poate exprima aproape orice. Sugestiile induse de muzica pe plan emotional au – pe termen lung, prin repetare –  puterea extraordinara de a modela afectivitatea unei persoane. Muzica nu se exprima prin cuvinte, asa ca – adesea – nu poate trezi spiritul de contradictie din om. Ascultatorul este dezarmat pentru ca nu-si mai poate folosi simtul critic si puterea de discernamant. Se lasa purtat de sunetele si ritmurile ei, si muzica ajunge „sa-l stapaneasca” fara stire, fara nici un fel de opunere. Prin repetare, sentimentele sunt modelate, ele ajung sa se cristalizeze si se integreaza caracterului unei persoane.

Din motivele enumerate mai sus, muzica nu ar trebui sa fie tributara modei sau unui ritm de fundal, asa cum nu ar trebui sa se adreseze instinctelor primare ale receptorului – cum este in cea mai mare parte din muzica de astazi, asa-zis „comerciala” , care se bucura de o larga audienta.

Viata e scurta, de aceea ar fi de dorit  sa cautam muzica de calitate, pentru ca orice altceva care ne ocupa timpul nu are insemnatate,  e irelevant. Cele mai multe piese muzicale au o valoare trecatoare, fiind rapid uitate. Ele nu reprezinta decat muzica momentului. Putine creatii muzicale exprima ceva cu adevarat profund, de aceea, misiunea principala a unui muzician este aceea de a extrage ceva care este etern,  durabil in timp, general, universal, toate aceste atribute fiind continute in valoarea creatiei sale.

E nevoie de standarde inalte, de vitalitate artistica, talent nativ si multa disciplina pentru a controla toti factorii care fac dintr-o creatie muzicala o opera cu adevarat artistica. Creativitatea este deschizatoare de drumuri, dar adesea ea il poate instraina pe creator de adeptii mainstream-ului. Cu cat o creatie este mai inovatoare, cu atat mai mult ea risca sa ramana neinteleasa pe moment.

Artistului – acest vesnic neinteles – nu-i ramane decat sa cutreiere lumea  de unul singur, fara insa a abandona acea idee in care crede cu adevarat, refuzand sa ingroape in tacere acele lucruri care se cer  exprimate. Nevoia de a scoate la iveala acele lucruri si a le imbraca intr-o forma artistica este mai presus de vointa sa.  Febrilitatea cu care munceste intru desavarsirea operei sale este edificatoare in acest sens.

Din fericire,  timpul lucreaza in favoarea artistului; valoarea intrinseca a creatiei sale isi spune cuvantul pana la urma, elementele valoroase sunt preluate si duse mai departe de posteritate.

O piesa muzicala, indiferent de gen si indiferent daca este sau nu incadrabila intr-un gen muzical anume, poate fi considerata muzica de calitate daca reuseste sa fie simultan emotionanta, stimulatoare, inaltatoare, tulburatoare pentru suflet si sa ofere in acelasi timp satisfactie si multumire.

In sectiunea „Muzica diversa” va propunem o selectie de piese muzicale dintre cele mai variate, singurul lor atribut comun fiind valoarea artistica continuta in ele – in acceptiunea noastra.

Pentru inceput va propunem o piesa compusa de Goran Bregovic, un muzician si compozitor recunoscut pentru modul surprinzator si inovativ prin care imbina elemente de muzica clasica cu muzica traditionala din Balcani, in cazul de fata elemente preluate din folclorul tiganesc:

Goran Bregović – The Szombathely Jiga (Ashik Cygan)

Ronan Hardiman (nascut in 1962, in Dublin, Irlanda), este un compozitor care a devenit celebru mai ales prin muzica pe care a creat-o pentru spectacolele de dans ale lui Michael Flatley, Lord of the Dance, Feet of Flames si Celtic Tiger Live. Muzica sa este in cea mai mare parte de inspiratie celta, prin acest termen desemnand genul muzical care a evoluat din muzica traditionala a celtilor din vestul Europei. Este unul din cei mai prolifici compozitori care a creat muzica pentru film si televiziune in Irlanda.

Discografie: Celtic Classics 1 (1993), Celtic Classics 2 (1996), Lord of the Dance (1996), Solas (1998), Anthem (2000), Feet of Flames (2001), Celtic Tiger Live (2006).

Ronan Hardiman – Celtic Kittens

In continuare, doua piese care preiau teme muzicale din compozitiile lui Antonio Vivaldi. Pentru ascultatorii mai exclusivisti, prelucrarile moderne ale unor piese clasice pot parea un sacrilegiu. Dar aceasta practica este foarte frecventa in muzica de astazi in care libertatea de creatie este mai mare ca oricand:

Jean Michel Jarre & Patrick Rondat – Vivaldi Tribute

Yanni – The Storm

Yngwie Malmsteen, unul dintre cei mai rapizi si mai tehnici chitaristi contemporani, este recunoscut pentru modul original in care a imbinat elemente de muzica clasica cu heavy metal, creand un stil nou, numit neo-classical metal. Piesele urmatoare sunt edificatoare in acest sens:

Yngwie Malmsteen – Sarabande

Yngwie Malmsteen – Cavallino Rampante

Saint Preux, pe numele sau real Christian Langlande, este un compozitor francez contemporan care a reusit sa se faca cunoscut publicului din lumea intreaga, inca din tinerete.
Datorita succesului sau international, compozitorului i s-a oferit oportunitatea de a colabora cu cateva din cele mai mari orchestre simfonice din lume.
Saint Preux a mai compus: Concerto pour une voix, Concerto pour deux voix, Le Piano sous la mer, La Fête triste, Missa Amoris si Symphonie pour la Pologne.

Saint Preux – Amours Meteores

O piesa lirica, plina de sensibilitate, din repertoriul trupei finlandeze de power metal, Nightwish, de pe albumul Oceanborn (1998). In formula sa mai veche, formatia datoreaza succesul sau – printre altele – si vocii de exceptie a vocalistei sale, Tarja Turunen:

Nightwish – Swanheart

Piesa urmatoare, interpretata de Kronos Quartet, a fost compusa de Clint Mansell pentru filmul Requiem for a Dream (2000) in regia lui Darren Aronofsky, acelasi care a regizat filmul π. Muzica este la fel de dramatica si tulburatoare ca filmul, care reda intr-o maniera realista si cutremuratoare povestea unor persoane ale caror visele sunt spulberate din cauza dependentei de droguri.

Clint Mansell – Requiem for a Dream

Muzica diversa

de celestinne
Categorie: Muzica diversa

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

 

Daca, atunci cand postati un comentariu, apare mesajul de eroare: "Could not read CAPTCH token file", intorceti-va cu sageata inapoi, salvati comentariul, dati un refresh la pagina si incercati din nou.