Flamenco instrumental – o forma intima de muzica asociata cu iubirea si pasiunea

Flamenco Instrumental

Flamenco instrumental – o forma intima de muzica asociata cu iubirea si pasiunea

Flamenco este un produs al culturii spaniole care exista in trei forme: stil de muzica (Cante), stil de dans (Baile) si stil interpretativ care foloseste chitara acustica sau clasica (Guitarra).
Cantecele si dansurile populare din Andaluzia au jucat un rol considerabil in aparitia acestui gen de muzica si dans, dar si cele din Extremadura si Murcia au avut o contributie notabila. Parintii flamenco-ului sunt considerati tiganii, dar acest gen muzical pare sa fi fost influentat si de elemente sefarde, maure si bizantine, intr-o tara ca Spania, supusa atator influente culturale de-a lungul intregii sale istorii.

In a doua jumatate a sec. XVIII si prima jumatate a sec. XIX, flamenco incepe sa fie dansat in secret in casele tiganilor din Sevilla si Cadiz. Dupa unii, flamenco-ul a fost initial cantat vocal, pentru ca ulterior sa fie acompaniat la chitara (toque), ritmicitatea sa fiind accentuata prin folosirea castanietelor si a dansului ritmic, prin lovirea picioarelor de podea.

Joaquin Cortez si dansul flamenco

Anii 1869-1910 marcheaza “perioada de aur” a flamenco-ului, cand formele considerate in prezent traditionale au fost au fost create si dezvoltate in “cafes cantates”, loc de intalnire destinat spectacolelor publice. Atat dansatorii cat si interpretii la chitara atrageau un auditoriu numeros si astfel s-a nascut si flamenco guitar ca forma de arta.

La apogeul dezvoltarii miscarii romantice in Europa, dragostea si pasiunea asociate flamenco-ului au aprins imaginatia clasei mijlocii. Au fost create lucrari muzicale si opere bazate pe ceea ce se credea pe atunci ca ar fi temele flamenco-ului, asociate intotdeauna cu tiganii. O excursie in Spania era in acele vremuri de neconceput fara a asista la spectacole de flamenco, chiar si in regiuni din afara Andaluziei, desi acestea aveau traditii muzicale foarte diferite.

Pentru ca flamenco se dezvoltase mai ales in formele sale comerciale, in 1922, cunoscutul scriitor spaniol Frederico Garcia Lorca impreuna cu renumitul compozitor Manuel de Falla au organizat concursul de “cante jondo” care urmarea sa stimuleze interesul pentru stilurile de flamenco necomerciale. Aceasta perioada este cunoscuta drept “perioada teatrală” in istoria flamenco-ului. Spectacolele se muta din “cafes cantates” in teatre si arene.

Flamenco-ul devenise foarte popular, dar si supercomercial prin amestecul cu alte genuri si interludii care infatisau scene pitoresti cu tigani. Incepand cu anul 1955, asistam la renasterea flamenco-ului odata cu renumitul cantaret Antonio Mairena, liderul miscarii care isi propunea sa reinvie un tip de flamenco considerat pur si autentic.
Flamenco guitar, care initial acompania doar cantaretii si dansatorii,

Armik – Gypsy Flame
.
Armik – Tango Flamenco

a devenit o forma de arta de sine statatoare:

Rodrigo & Gabriela – Ixtapa

Ottmar Liebert & Luna Negra – Snakecharmer

Marele virtuoz Paco de Lucia a jucat un rol esential in raspandirea flamenco-ului modern.

Paco de Lucia

In compozitiile sale, elementele de flamenco se imbina cu elemente provenind din alte genuri muzicale, ca jazz sau muzica clasica. Modelul a fost preluat ulterior si de alti interpreti:

Ottmar Liebert & Luna Negra – Heart Still Beatingr

In 1979, Paco de Lucia, John McLaughlin si Larry Coryell formeaza un trio care va face un scurt tur prin Europa, ocazie cu care este lansat video-ul “Meeting of Spirits”, inregistrat la Royal Albert Hall in Londra. Larry Coryell este inlocuit cu Al di Meola, si trio-ul,in noua sa formula, inregistreaza trei albume primite cu entuziasm de public.

Paco De Lucia, John Mclaughlin, Al Di Meola – Mediterranean sun dance

In epoca actuala putem vorbi de noul flamenco, ce include instrumente noi ca flautul, saxofonul, sau chitara electrica:

Mike Oldfield – Serpent Dream

Steve Stevens – Flamenco Guitar Solo

Cei care stapanesc aproape la perfectiune arta interpretarii la chitara, abordeaza flamenco-ul pentru a-si etala virtuozitatea, desi acest gen muzical nu face parte in mod obisnuit din repertoriul lor. Aproape orice mare chitarist a cochetat macar odata cu flamenco-ul:

Yngwie Malmsteen – Flamenco Diablo

Un reprezentant de seama al noului flamenco a fost Carlos Montoya. El datoreaza popularitatea vitezei de executie si ritmului impresionant al pieselor, desi adeptii flamenco-ului traditional considera interpretarea sa ca avand mai multa sclipire decat substanta muzicala.

Carlos Montoya – Bulerias

Pepe Romero, de formatie clasica, este un alt chitarist de flamenco recunoscut in toata lumea pentru tehnica sa remarcabila si interpretarile pline de culoare:

Pepe Romero

Desi intens mediatizat si adus pe scenele lumii, flamenco-ul ramane o forma intima de muzica, asociata cel mai adesea cu iubirea si pasiunea :

Armik – True Love

Flamenco Instrumental

Videos, music and lyrics are property and copyright of their authors, artists and labels. Videos, music and lyrics are provided for educational purposes only. (Videoclipurile, muzica si versurile sunt proprietatea autorilor, artistilor si marcilor respective. Videoclipurile, muzica si versurile sunt postate doar in scop educational.)
de admin
Categorie: Flamenco Instrumental

Un răspuns la Flamenco instrumental – o forma intima de muzica asociata cu iubirea si pasiunea

  1. 1
    mari spune:

    superpiesa!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

 

Daca, atunci cand postati un comentariu, apare mesajul de eroare: "Could not read CAPTCH token file", intorceti-va cu sageata inapoi, salvati comentariul, dati un refresh la pagina si incercati din nou.