Tristan si Isolda

Dragostea in arta

Tristan si Isolda

“Tristan si Isolda” a fost una din cele mai populare legende ale Evului Mediu mijlociu, care a inspirat nu doar scriitorii ci si numerosi artistii plastici. Unul din momentele iconice preferate se leaga de episodul in care Tristan si Isolda beau din elixirul dragostei. Intre ei se infiripa o iubire magica, o pasiune incandescenta, careia nu i se pot opune…

tristan si isolda

John William Waterhouse – Tristan si Isolda

Dovedind predilectie pentru subiecte din mitologia greaca si legendele regelui Arthur (din care face parte si legenda lui Tristan si a Isolda, creatiile lui John William Waterhouse (1849 – 1917) primesc influente stilistice nu numai de la pre-rafaeliti, dar si de la contemporanii sai, impresionisti.

iubire

dragostea in arta

John Duncan – Tristan si Isolda

Lucrarea “Tristan si Isolda” este considerata a fi cea mai reusita realizare a lui John Duncan (1866-1945). Fire visatoare si mistica, artistul pretindea ca aude o muzica de esenta supranaturala in timp ce picteaza.

iubire

dragostea in arta

Herbert Draper – Tristan si Isolda

Herbert Draper (1863 – 1920), pictor englez adept al Clasicismului, a fost preocupat de subiecte istorice, dar mai ales de cele inspirate din mitologie. Pictura care ii reprezinta pe Tristan si Isolda, dupa ce au baut din potiunea magica, a fost distrusa in timpul celui de-al doilea razboi mondial.

iubire

tristan si isolda

August Spiess – Tristan si Isolda

Legenda „Tristan si Isolda” a fost una din temele preferate pentru pictorul de origine germana, August Spiess (1841- 1923), care i-a dedicat mai multe lucrari. Pictura de fata este una din cele mai cunoscute si ea a fost realizata pentru dormitorul regelui Ludwig al II-lea din Neuschwanstein.

iubire

Un alt moment iconic preferat de artisti este cel in care Isolda il asteapta pe Tristan. Ea  priveste visatoare marea in speranta ca va zari sosind corabia iubitului ei:

dragostea in arta

Sir Frank Dicksee – Iseult

Franck Dicksee (1853 – 1928), pictor englez din perioada victoriana, obisnuia sa-si compuna lucrarile intr-o maniera care amintea de punerea in scena a unei piese de teatru, imprimand un oarecare dramatism personajelor sale.

iubire

dragostea in arta

Charles Edward Perugini – Iseult

Charles Edward Perugini (1839 – 1918) a fost un pictor englez de origine italiana, protejat al lordului Leighton. Lucrand ca asistent in atelierul acestuia, Perugini a trecut de la reprezentarea scenelor clasice la portretistica, mult mai profitabila pentru tanarul artist; lui ii datoram una din cele mai reusite versiuni ale Isoldei.

iubire

Alte interpretari ale legendei ii suprind in intimitate pe cei doi indragostiti:

tristan si isolda

Edmund Blair Leighton – Tristan si Isolda

Edmund Blair Leighton (1852 – 1922) s-a axat pe subiecte istorice si medievale, intr-o perioada in care crescuse interesul artistilor pentru teme inspirate din legendele regelui Arthur. Lucrarea „Tristan si Isolda” se numara printre cele mai reusite creatii ale sale.

iubire

dragostea in arta

Hugues Merle – Tristan si Isolda (1870)

Tema iubirii dintre Tristan si Isolda  nu putea sa lipseasca din creatiile lui Hugues Merle (1823 – 1881), pictor francez interesat mai ales de subiecte cu caracter moral si sentimental.

iubire

Anna Costenoble – Tristan si Isolda (1900)

O reprezentare artistica moderna, in care cei doi indragostiti apar zugraviti intr-o stransa imbratisare. Pasiunea imbratisarii lor e plina de tensiune si disperare.

iubire

tristan si isolda

Rogelio de Egusquiza – Tristan si Isolda

Lucrarea lui Rogelio de Egusquiza sugereaza iubirea care trece dincolo de moarte. Chipul lui Tristan e indreptat spre cer iar Isolda, care zace la pieptul lui, apare ca o faptura diafana care si-a gasit in sfarsit linistea.

iubire

dragostea in arta

Salvador Dali – Tristan si Isolda

Legenda celor doi indragostiti si-a gasit expresia si in suprarealism. Salvador Dali a pictat “Tristan si Isolda” ca decor pentru baletul Bacchanale, reprezentat in 1944 pe scena teatrului International din New York. Baletul, axat pe muzica lui Wagner, a fost o ocazie excelenta pentru Dali de a-si pune in aplicare metoda sa paranoico-critica, “o metoda spontana de cunoastere irationala, bazata pe asocierea si interpretarea critica a reveriilor delirante.”

Dragostea in arta

de admin
Categorie: Dragostea in arta

3 răspunsuri la Tristan si Isolda

  1. 3

    De pe drum

    De ar fi stiut de viscol
    Ce domneste azi in lume
    Rascolind tot ce-i ridicol
    Si nu poate avea nume

    N-ar mai fi sezut la masa
    Ca sa scrie…O, Ramai!
    Ori ar fi plecat de-acasa
    Pe taramul nimanui

    Ca ce-i dat sa se aseze
    Peste inima-nteleapta
    Are glas ca sa cuteze
    Din trairea ce asteapta

    Iar ce nu, nu-i de mirare
    Ca traieste in tacere
    Nestiut de nicio floare
    Sa-i exprime vreo parere

    De treceam si eu prin lucruri,
    M-am gandit ca-s potrivit
    V-am vazut asa de singuri
    Si asa c-am indraznit.

    Nu stiu cine esti, o, fata,
    Dar traiesc in ochii tai,
    De-ai privit la cer odata,
    E de-ajuns cat sa ramai.

    Si te simt tot mai frumoasa,
    Fara sa te fi vazut.
    Daca esti de timp aleasa,
    Te-ai vazut la inceput.

    Pot sa trec pe langa tine,
    Pot sa te privesc din spate
    Cat vom fi pe-aceasta lume
    Se pot intampla de toate

    Dar ca ochii tai din vise,
    Ce ii stiu, fara sa-i vad
    Nu sunt pagini mai deschise
    In care sa ma incred !

    Te iubesc dintotdeauna,
    Te astept, fara sa stiu
    Iar acum iti sarut mana
    Ca mi-ai facut gandul viu !

    Doar ca nimeni nu-mi da dreptul
    Sa privesc in departari,
    Mi-a spus mie Inteleptul
    Mai batran de-atatea zari.

    Ii voi respecta deci, sfatul
    Sa las fata unde merge
    Sa nu vina din inaltul
    Cu vreun dor ca sa ma lege

  2. 2
    O FATA spune:

    SUPERBA POEZIE! CRED CA ORICE FEMEIE SI-AR DORI SA FIE IN LOCUL JUMATATII TALE.

  3. 1
    Balasoglu Constantin-Florin spune:

    O,Ramai
    [Adaptare inspirata intr-un timp ce l-a chemat pe Emin in ajutor ca sfant al inspiratiei]

    O,ramai,ramai ca tine,
    Te imbratisez mereu!
    Gandurile adunate
    Ti le recunosc doar eu!

    Te-am chemat de prin cuvinte
    Sa-ti spun numele gasit,
    Sa-ti aduc de el aminte
    Intr-un loc nemarginit

    Daca-i locul prea departe
    Si strain inimii tale,
    Ma cobor in mine insumi
    Printre paginile goale

    Ajungand iar la-ceputuri
    Tot pe tine te-oi afla
    Vrand sa dai viata la ganduri
    Si sa-mi spui atunci ceva

    Iar cum eu nu am padure
    Sa m-aseman cu ce-o fi
    Merg pe jos prin lumea toata
    Pana te voi intalni

    Te privesc si de departe,
    Libera ramai in zbor!
    O sa ard in demnitate,
    Flacarile nu ma dor!

    Despre timp, oricat am zice
    O sa-l simti si tu prea greu
    O sa rogi cerul sa pice,
    Cand voi fi acolo eu

    Daca e in lume vara
    Ma voi transforma in nor
    Nimeni sa nu stea afara
    Cand pe casa ta cobor

    Daca zambetul tau vede
    In lumina casa noptii
    Lasa treburile toate
    Unde le arunca sortii

    De-i niciuna din acestea,
    Desi aspru ma-ndoiesc
    Imi voi incheia povestea
    Si nu-ti spun ca te iubesc!

    Eu iubesc fata frumoasa
    Cea cu ochii cat mai vii
    Iar in toamna ei aleasa
    Imi va spune: O,ramai!

    Pan-atunci, ramai cu bine
    Pan-acolo unde vezi
    Si invata cat mai bine
    Fericirea ce visezi

    Ii voi spune eu pe nume
    De-o voi intalni candva
    Nu pe scene de la lume,
    Ci vazand acel ceva!

    Iar acum, ramai cu bine!
    Si cumva, te odihneste
    De departe, de prin tine
    Autorul te priveste.

    [Dedic aceasta jumatatii mele feminine, cunoscuta sau inchipuita, in masurile potrivite intelegerii si participarii la fenomenul atractiei, dupa cum o dedic in dragoste si respect tuturor acelora ce au curajul sa spuna, sa simta curat certitudinea abordarii, care n-au murit in forme adunate de altii,ci au iubit libertatea zborului, descoperindu-si frumusetea lor, ori pe cea posibila intr-o viata…]

    Cu cele mai incoronate ganduri,
    Autorul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

 

Daca, atunci cand postati un comentariu, apare mesajul de eroare: "Could not read CAPTCH token file", intorceti-va cu sageata inapoi, salvati comentariul, dati un refresh la pagina si incercati din nou.